13 d’oct. 2011

TEXT CONVERSACIONAL: 1r de Batxillerat A i B (deures).

Llegiu aquest text i responeu a les qüestions que us plantegem tot seguit.

Altrament, fóra injust amb ella si aquí no fes constar l’amabilitat amb què ens rebé [Adela]. Va mostrar-se contrariada que haguéssim fet el viatge en va, essent-nos tan fàcil aconseguir el nostre objectiu només emprenent-lo al revés, ja que en Daniel tot just feia dos dies que se n’havia anat a Madrid. Ens digué que no era precisament diputat per Vilaniu, com nosaltres pensàvem, sinó per la circumcisió veïna. Ens va explicar a sa manera les eleccions, que havien estat molt disputades. I, com que es veia que el triomf de son germà la tenia molt tova, vam aprofitar l’ocasió per a fer-li repetir dues o tres vegades el mot circumcisió, morint-nos interiorment de riure.
Vostè el té tractat, el meu germà. ¿Oi que té un gran cap? Oh! Ell i jo ens entenem molt. De vegades li dic: «Quina llàstima que siguem germans!». Perquè (què vol que li digui?) a mi els homes m’agraden així, com ell, tan… tan fets a la seva, que prenen les coses amb calor i que no reculen ni que el món s’enfonsi. No ho sé! Això me’l fa mascle: entenc que tots haurien de ser així. Ell, tot, tot ho agafa amb entusiasme. Ja han vist, vostès, els retratos que ha arribat a reunir del general Prim. Oi que és curiós? Ell diu: «Aquest és l’home d’Espanya?… Doncs, tots, tots al costat seu. Què openions ni ideies! Totes són bones o ben dolentes segons qui les maneja: l’home ho fa tot.»
—És clar —vaig dir per animar-la a entretenir-nos més i per arrodonir-me l’explicació que interiorment jo anava buscant-me de la reconciliació inesperada d’aquells germans.
—Té molt talent, molt! Ja ho veuran, quin paper farà, a Madrid! No serà dels que es callen la mellor, no. Que és cas!… I aquí, aquí…(què es pensa?)… ja se’l temen!… Ui!
Narcís OLLER. La bogeria, 1899

1. Text conversacional. Destaqueu quatre recursos diferents propis de la llengua oral a partir de la  primera intervenció de l’Adela, que correspon al fragment subratllat en el text. Poseu un exemple de cada recurs, que tant pot ser un mot com un sintagma, una oració o un seguit d’oracions.


2. Expressió escrita
L’Adela, en un to de conversa col·loquial, afirma el següent del seu germà: «Ell, tot, tot ho agafa amb entusiasme. Ja han vist, vostès, els retratos que ha arribat a reunir del general Prim. Oi que és curiós? Ell diu: “Aquest és l’home d’Espanya?… Doncs, tots, tots al costat seu. Què openions ni ideies! Totes són bones o ben dolentes segons qui les maneja: l’home ho fa tot”». Reescriviu aquest fragment eliminant les marques d’oralitat i donant al discurs un to neutre
de llengua escrita des del punt de vista d’un narrador extern. L’inici del vostre exercici ha de ser: El seu germà ho agafa tot amb entusiasme.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada